IM Makeup over klantgericht ondernemen in Esthé

Interview IM Makeup over klantgericht ondernemen in Esthé

Eind 2018 werd ik geïnterviewd door ESTHÉ, vakblad voor beauty professionals. Aanleiding was het nieuwe boek Kloteklanten 3.0 (aanrader!) van Egbert Jan van Bel (schrijver marketing- en managementboeken en destijds mijn docent bij Beeckestijn Business School). Het boek gaat over hoe je een klantvriendelijk bedrijf wordt. In mijn interview vertel ik wat ik tijdens mijn opleidingen van Egbert Jan heb geleerd en over klantgericht ondernemen bij IM Makeup. Lees hieronder het volledig interview door Lizet van Triet.

Klantgericht ondernemen, hoe doet IM Makeup dat? 

Lees hieronder het hele interview.

IK MAAK VROUWEN GELUKKIG EN WORD DAAR ZELF OOK GELUKKIG VAN

Irena Marmelstein van IM Makeup had altijd een passie voor beauty en wilde andere vrouwen daarmee helpen. In 2009 volgde ze naast haar baan als marketingcommunicatieadviseur een
opleiding tot visagist. Bij het opzetten van haar bedrijf kwam haar kennis van online marketing
goed van pas. Deze had ze onder andere opgedaan met trainingen en opleidingen. Een van haar docenten was Egbert Jan van Bel; ze leerde veel van hem. Zoals dat je waarde moet (blijven) creëren, weten waar je klanten behoefte aan hebben en je diensten daar op moet laten
aansluiten. Een paar jaar geleden startte ze met het aanbieden van 1-op-1 Makeup advies, een
workshop op maat. Daar was behoefte aan maar make-up workshops van andere bedrijven waren eigenlijk alleen voor groepen mogelijk. Irena bereikt voornamelijk vrouwen rond de veertig die merken dat ze een dagje ouder worden. “Ik ben gespecialiseerd in naturel make-up en help vrouwen hun natuurlijke schoonheid te versterken. Zodat ze mooier worden maar wel zichzelf blijven.” Haar cliënten vinden haar via alle beschikbare online kanalen. En als je googelt op ‘make-up advies’ staat zij bovenaan. Irena: “Door mijn online marketing kennis weet ik waar een goede website aan moet voldoen. Ik heb ook een blog die veel bezoekers naar mijn website trekt. Daarnaast post ik regelmatig content op Instagram en Facebook.”

Klantgericht ondernemen en de De 4 B’s van Egbert Jan van Bel

Bij Irena haar bedrijf zijn de 4B’s die Egbert Jan in zijn boek beschrijft goed in balans. De eerste B gaat over je Basispositie, over welke betekenisvolle positie je inneemt. Die van Irena is duidelijk: Vrouwen helpen hun natuurlijke schoonheid te versterken. De Bezieling komt van binnenuit: “Vrouwen mooier maken en zich mooier laten voelen doe ik eigenlijk al mijn hele leven. Of het nu gaat om make-up, haar of kleding. Wat ik met IM Makeup doe, sluit daar goed op aan.” De Belofte gaat over de behoefte van cliënten waar zij op inspeelt: “Wat ik in mijn communicatie beloof, kom ik na. Dat vind ik heel belangrijk en dat zorgt voor tevreden klanten.” Dat ze haar belofte waarmaakt, zie je ook terug in de laatste B: het Bewijs. Zo staan er veel positieve reviews op Facebook en voor en na foto’s op haar Instagram pagina.” Irena: “Ik doe dit
werk met heel veel plezier: ik maak vrouwen gelukkig en word daar zelf ook gelukkig van.” En het woord ‘Kloteklanten’ komt in haar vocabulaire niet voor: “Dat denk ik nooit. Iedereen kan weleens een slechte dag hebben en zelfs dan verdien je een mooie ervaring.”

klantgericht ondernemen

klantgericht ondernemen klantgericht ondernemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.